נדודי שינה-אינסומניה

נדודי שינה - אינסומניה

אינסומניה

אינסומניה היא אחת משתי הפרעות השינה הנפוצות ביותר, שהשלכותיה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו היא משמעותית ולא זוכה למספיק תשומת לב.

שכיחותה בעולם נעה בין 4%-22%, מכלל האוכלוסייה.

20%-45% מהמבוגרים סובלים מסימפטומים חלקיים, כגון קושי להירדם ועייפות יום.

אינסומניה שכיחה יותר בנשים, ושכיחותה עולה עם הגיל.

אינסומניה, המכונה בעברית "נדודי שינה", מוגדרת  כאחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

קושי להירדם – משך הירדמות של מעל 30 דקות.

קושי לשמור על רצף השינה, ו/או שינה שאינה משקמת ומאוששת, בעלת השפעות שליליות משמעותיות על התפקוד היומי.

התוצאה של שינה קצרה מדי, שינה מקוטעת ושינה לא מרעננת – היא ישנוניות וקושי לתפקד ביום.

אינסומניה חולפת – נמשכת כחודש,  לפחות שלושה ימים בשבוע.

אינסומניה כרונית – נמשכת יותר משלושה חודשים, לפחות שלוש פעמים בשבוע.

ההשלכות של נדודי שינה

ההשלכות של נדודי שינה כרוניים על הבריאות , איכות החיים ותוחלת החיים היא משמעותית:

אינסומניה כרונית היא גורם סיכון משמעותי לסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם, פגיעה קוגניטיבית ודמנציה וקיצור תוחלת החיים.

בנוסף, קיים קשר דו כיווני בין אינסומניה לדיכאון, חרדה ומחלות נפש.

פרופ' אשר טל - מהי ההשפעה של הפרעות שינה על בריאותנו

נהוג היה לחלק את האינסומניה לשני סוגים:

אינסומניה ראשונית – לרוב על רקע פסיכופיזיולוגי (מצבי לחץ נפשי, מתח, עומס)

אינסומניה משנית – כסימפטום למחלות (כאב כרוני, פיברומיאלגיה, מיגרנה, הפרעות נשימה בשינה, מחלות ריאה כרוניות, ועוד).

כיום, הגישה הטיפולית זהה בשני המקרים, במקביל לטיפול בבעיות האחרות.

בירור אינסומניה

התהליך מתחיל בכך שתתבקשו לתאר את קשיי השינה  איתם אתם מתמודדים – מהלך התופעה, האנמנזה, כולל פרטים על מצבכם הבריאותי, מאפייני השינה לאורך תקופות החיים (ילדות, גיל הנעורים, גיל בוגר), והתנהגויות ומחשבות שעלולות לשמר את הפרעת השינה, השימוש בתרופות, צריכת אלכוהול, קפאין, וחומרים מעוררים, כמו כן נברר את רמת הישנוניות ביום, משך זמן ההירדמות (חביון השינה), משך השינה, ואיכות השינה.

הכלים בהם נשתמש על מנת לאבחן את הסיבה לקשיי השינה שלכם הם

יומן שינה, עם או בלי בדיקה אקטיגרפית למשך שבוע בבית, ושאלוני שינה שונים .

ככלל, אין צורך בבדיקת שינה לצורך אבחון אינסומניה. לעתים יש צורך לשלול הפרעות נשימה בשינה, כאשר יש חפיפה בין הפרעות שינה עם סימפטומים של נחירות או עודף משקל.

טיפול

אינסומניה הנה תסמונת נפוצה בעולם המערבי הן בקליניקה והן בקהילה, אולם עד לשנים האחרונות היא לא זכתה להכרה כתסמונת שיש לטפל בה באופן עצמאי, ללא קשר למחלות רקע.

הטיפול באינסומניה הוא כוללני ומשלב מגוון של טכניקות וגישות טיפוליות, כגון CBTI  – טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינסומניה, מיינדפולנס, תרגילי נשימה , הרפיה ועוד.

לטיפול ההתנהגותי באינסומניה יתרונות רבים, משום שהשיטה עוסקת באופן ישיר בשינוי המאפיינים החשובים המובילים להופעתה של התסמונת ולהשתמרותה.

הטיפול באינסומניה נועד לעזור ולתת לנו כלים לשלוט ולנהל את השינה, מה שמצריך מעורבות מלאה ומוטיבציה גבוהה.

מעבדת השינה מילניום – טל היא מעבדה לשינה טובה, במובן זה שאנו מעניקים לכם את הכלים הדרושים על מנת לייצר לעצמכם שינה טובה יותר.

אנו נתחיל בתשאול מקיף שבודק ומברר מהן הסיבות והגורמים של כל אחד ואחת לקשיים בשינה, ונתאים לכל אחד/ת את הטיפול המתאים לו.

אנחנו מספקים, מגוון טיפולים קונבנציונאליים ומשלימים שמיועדים לשפר את איכות השינה ומכאן גם את איכות חייכם.

פרופ' אשר טל - אילו טיפולים יעזרו לנדודי שינה (אינסומניה)?

מעוניינים לקבל ייעוץ מקצועי ממומחה?

מעבדת שינה מילניום – טל

טל': 073-7593685